Vila Stiassni: Architektonicky skvost se chlubi puvodni krasou

Udelejte si vylet do uchvatne vily prvni republiky Stiassni, ktera je mene znamou sestrou slavne vily Tugendhat. Nedavno prosel zasadni rekonstrukci a muzeme ho obdivovat v puvodni jedinecnosti.

Cela galerie 33

Luxusne zarizena vila manzelu Stiassniovcov v slavne ctvrti Brna Pisarky, otevrena pro navstevniky v prosinci 2014 po komplexni trilete rekonstrukci, slouzila jako obytna, reprezentativni a spolecenska funkce. Na velkem pozemku o rozloze tri hektary se nachazi zahradkarsky dum a vstupni budova s ??ridicskym bytem a staji.

Pohnuty osud vily a rodiny

Vila byla domovem rodiny Stiassniovcov pouze devet let. V roce 1938 Alfred, Hermine a jejich dcera Susanne ze strachu pred okupaci odesli do Londyna. Pozdeji se prestehovali do Hollywoodu v USA. V nasledujicich letech mela vila mnohostranne vyuziti: gestapo melo "Offizierskasino", zili tu rusti kozaci, prezident Edvard Benes v ni zustal dvakrat a od te doby se jmenuje vladni vila. Po druhe svetove valce byl majetek zkonfiskovan a 6. cervna 1946 se stal majetkem ceskoslovenskeho statu. V tomto obdobi byla vila vyuzivana na reprezentacni ucely. Od roku 2009 je jeho vlastnikem Narodni pamatkovy ustav.

Luxus skryty za nenapadnosti

Rodinna vila textilniho vyrobce Alfreda Stiassniho, kterou navrhl Ernst Wiesner, vypada zvenku zamerne jednoduse. Ernst Wiesner je jednou z nejvyznamnejsich osobnosti moderni brnenske architektury. Jeho puristicke dila pripravily cestu brnenskemu funkcionalismu. Na jevisti v Brne se predstavil projekt rezidencni vily Wilhema Gutmanna (1919).

Architekt usadil vilu hluboko do svahu a svah vyuzil ve svuj prospech. Z oken se naskyta nicim neruseny vyhled do udoli Pisarek. Telo vily se sklada ze dvou na sebe kolmych bloku. Pudorys ma tvar obraceneho pismene L. I zde, stejne jako u ostatnich vil Wiesner, byl prostor racionalni cleneny podle funkci. Vetsi kridlo s delsi stranou otocenou na jih slouzilo jako obytna cast rodiny. Prizemi slouzilo predevsim reprezentativni a spolecenske funkci, zatimco patro slouzilo na klidne soukromi rodiny. Prilehle operacni saly a mistnosti pro zamestnance byly v mensim kridle na jizni strane.

Nazelenalou fasadu vily oddeluji obdelnikove okna z horickeho piskovce a spisskeho travertinu. Horizontalnost byla vyztuzena vycnivajici pokladni polici a kamennym soklem. Vyraz byl doplnen technickymi prvky jako lucerny, vyklopne zaluzie a vysuvne markyzy. Za ucelem zacleneni tela domu do okolni zahrady byla fasada pokryta bujnou, prerostlou zeleni.

  • Terasy jako spojovaci most

    Salony na prizemi jsou propojeny se zahradou lodzii a prirodnimi obytnymi terasami situovanymi pred jizni a vychodni vyvyseninou. Lodzie byla nad tyto terasy vyvysena o par kroku. Casto se zde konaly rodinne oslavy, ktere v lete slouzily jako jidelna. Terasy byly doplneny zahradnim nabytkem, osvetlene lampami umistenymi na stenach vily a v nadobach se pestovaly exoticke rostliny..

    Interier byl vyrazne kontrastovany s jednoduchou fasadou pripominajici hradni sidlo. Byly tam nadherne mramorove krby, stukove stropy a steny, tmave dlazdice, starozitny nebo historicky nabytek, starozitnosti. Stalo se tak na zadost domaci damy, pani Hermine Stiassni, ktera pochazela z velmi bohate rodiny vyznamneho podnikatele v severoceskem uhelnem prumyslu Jacoba Weinmann. Interierovym designerum proto nebyl Ernst Wiesner, i kdyz nektere jeho interierove ??skici se zachovaly, ale vidensky architekt Franz Wilfert.

    Vypadejte skoro detektivni

    Obnovit puvodni vzhled vily bylo doslova detektivni praci. Behem rekonstrukce brnenske vily Stiassni se fotografie a akvarely byvale pani domu staly dulezitym zdrojem informaci, ktere dokumentovaly interier a fasadu budovy..

    Napriklad koupelny byly v predchozi ere nezranitelnou vylepsene."Puvodni umyvadla byly vymeneny za moderni a keramicke dlazdice za mramorove. Nicmene puvodni mydlove misky, tzv Misky na mydlo byly odstraneny bezohlednym zpusobem a ve fragmentu se nedochovaly. Po odstraneni novych dlazdic byly na miste pouze fragmenty. Mezi okny koupelny byla zachovana vnitrni keramicka dlazba. O barve novych replik se rozhodovalo na zaklade techto detailu, "rika Petr Miklicek, konzervator keramiky na zaklade licence Ministerstva kultury Ceske republiky..

    "Po predchozich zkusenostech s Vila Tugendhat byl na spolupraci prizvan LASSELSBERGER, vyrobce keramickych dlazdic RAKO. Ukolem bylo co nejvice se priblizit puvodni vyrobni technologii. V te dobe byla tato technologie zalozena hlavne na pouziti olovene glazury na drive kalibrovanem fragmentu. Vysoky lesk a bezesparove instalace dodaly tehdejsim stenam charakteristicky znak, ktery stale muzeme videt v budovach, ktere modernizace interieru neovlivnila. Zaroven je paradoxem, ze vyvoj designu v oblasti keramiky zacina vracet na zacatek minuleho stoleti a vetsina svetovych spolecnosti nabizi vzory obkladu a kostek zalozene na jednoduchosti a dekorativnosti 20. a 30. let, "vysvetluje Petr Miklicek.

    Zajimavosti je, ze vyroba a kalibrace vyrobenych replik dlazdic probihala symbolicky v Horni Briza, v zavode, kde se vyrabely prvni kalibracni stroje, ktere se pak pouzivaly, v poslednich letech zapomneli a znovuobjevili a slouzily k vyrobe keramickych dlazdic..

    Pri vyrobe repliky misky na mydlo musel restaurator podrobne prostudovat puvodni fotografickou dokumentaci a vytvorit model identicky velikosti i tvarem. Vnitrni strany teto kaple museli mit velikost podlozky na stene, aby mohla spadnout, zatimco vnejsi okraj vycnival za spoj. Celkem bylo vyrobeno 10 misek na mydlo. Barevnost a povrchova uprava vyrabeneho prislusenstvi pro keramicke repliky je vodotesna a prizpusobena rezimu zatizeni.

    Zahrady slouzi k rekreaci a kultivaci

    V te dobe se v okoli Willa Stiassni nachazel tenisovy kurt a bazen, jakoz i kvetinove zahony, skleniky, ovocne sady a hospodarska zahrada. Vyuziti prostoru k rekreaci, sport a zemedelstvi nebyl problem. Dispozicni reseni jednotlivych budov bylo bravurne. V severni casti se nachazelo zahradnicke centrum, jizni cast plnila estetickou funkci, na terase vedle domu byl bazen, pod bazenem pak byl vybudovan tenisovy kurt.

    V letech 1920-1930 se keramika pouzivala jako vynikajici mrazuvzdorny fasadni a bazenovy material, ktery ovlivnil vzhled mnoha mist na svete, zejmena ve stredni Evrope, ale iv zamori (Rakodur, Tunisko). Keramicke bazeny byly pak velmi modni pro bohate rodiny. Soucasny vyvoj a vyroba dlazdic na prestavbu venkovniho bazenu byla podobna koupelnam - podle darovaneho kusu stipane puvodni dlazdice..

    Editori vytvorili z dostupnych zdroju
    Foto: RAKO

Zanechte Svůj Komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here